Ο Σαντιάγο Καλατράβα παρουσιάζει το σιδηροδρομικό σταθμό τρένων υψηλής ταχύτητας στο Βέλγιο

Πηγές:
• Από την Bridgette Meinhold, 09/28/09 στον ιστοχώρο Inhabitat (http://www.inhabitat.com/)
• Santiago Calatrava (http://www.calatrava.com/main.htm)
• Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Li%C3%A8ge-Guillemins)

Μετάφραση-Σύνθεση: Παγκαρλιώτας Κώστας

Ο σιδηροδρομικός σταθμός Λιέγη-Guillemins είναι ο κύριος σταθμός της πόλης της Λιέγης, στο ανατολικό Βέλγιο. Είναι μια από τις σημαντικότερους κόμβους μεταφορών στη χώρα και είναι ενταγμένος στο δίκτυο των τραίνων υψηλής ταχύτητας. Ο σταθμός χρησιμοποιείται από 36.000 ανθρώπους καθημερινά.

Το 1838, μόνο τρία έτη μετά από τον πρώτο ηπειρωτικό σιδηρόδρομο, κατασκευάστηκε μία γραμμή που ένωνε τις Βρυξέλλες και το Άνς, στα βόρεια προάστια της Λιέγης. Ο πρώτος σιδηροδρομικός σταθμός Λιέγη-Guillemins εγκαινιάστηκε τον Μαΐο του 1842, συνδέοντας την κοιλάδα με τον ανώτερο σταθμό Άνς. Το 1843, δημιουργήθηκε η πρώτη διεθνής σύνδεση σιδηροδρόμων, συνδεόντας τη Λιέγη με το Άαχεν και την Κολωνία της Γερμανίας.


Ο Σιδηροδρομικός σταθμός το 1905

Ο σταθμός εκσυγχρονίστηκε και βελτιώθηκε το 1882 και το 1905 για την παγκόσμια έκθεση της Λιέγης. Αυτός ο σταθμός αντικαταστάθηκε το 1958 από έναν σύγχρονο (για εκείνη την εποχή) κτίριο που χρησιμοποιήθηκε ως τον Ιούνιο του 2009, μερικούς μήνες ανοίξει ο νέος σταθμός που σχεδιάστηκε από τον Καλατράβα.

 Ο σιδηροδρομικός σταθμός κατά την δεκαετία του 1970

Ο νέος σταθμός από τον αρχιτέκτονα Σαντιάγο Καλατράβα είναι τώρα ανοικτός. Έχει 9 σιδηροδρομικές γραμμές και 5 πλατφόρμες (τρεις των 450m και δύο των 350m). Όλες οι γραμμές γύρω από το σταθμό έχουν ανακαινιστεί για να επιτρέψουν την άφιξη και την αναχώρηση τρένων υψηλής ταχύτητας

Ο νέος σταθμός αποτελείται από το χάλυβα, το γυαλί και άσπρο σκυρόδεμα. Περιλαμβάνει έναν μνημειακό θόλο, 200 μέτρα πλάτος και 35 μέτρα ύψος. Οι κόστος κτηρίου ήταν € 312 εκατομμύρια. Ο σταθμός άνοιξαν επίσημα στις 18 Σεπτεμβρίου 2009.


 Σχεδιασμένος από το Σαντιάγο Καλατράβα, ο σιδηροδρομικός σταθμός του TGV Λιέγη-Guillemins είναι μια όμορφη κατασκευή γυαλιού και χάλυβα που διακρίνεται από το διαφανές εξωτερικό της και την κομψή μετάβασή της μεταξύ της πόλης και του σταθμού.

Ο σιδηροδρομικός σταθμός της Λιέγης του Καλατράβα άρχισε την κατασκευή το 1996 και σχεδιάστηκε για να παρέχει την υπηρεσία σιδηροδρόμων για 36.000 ανθρώπους ημερησίως. Η διαφανής θολωτή δομή φτάνει τα 145 μέτρα επάνω από τις 5 πλατφόρμες, ενώ από κάτω μια σειρά διαβάσεων πεζών παρέχει πρόσβαση στους ταξιδιώτες. Ο σιδηροδρομικός σταθμός είναι πυκνά δομημένος και περιλαμβάνει την τροχαία πρόσβαση για την αποβίβαση-επιβίβαση επιβατών, επίπεδα στάθμευσης αυτοκινήτων και εμπορικούς χώρους στο επίπεδο οδών.

 Το όραμα του Καλατράβα για το σταθμό ήταν ένα κτήριο χωρίς μια πρόσοψη που να παρέχει τη μεγαλύτερη συνδετικότητα με την πόλη. Οι πλατφόρμες στα κορυφαία επίπεδα εσωκλείονται με τη διαμόρφωση γυαλιού και χάλυβα, και ολόκληρος ο σταθμός κάνει μεγάλη χρήση του φυσικού φωτός της ημέρας. Η μοντέρνα υψηλή ταχύτητα και το χωρίς ρύπους ταξίδι είναι τώρα μια πραγματικότητα μέσω αυτού του σημαντικού κόμβου στο Βέλγιο, ο οποίος προσφέρει γρήγορο και αποδοτικό ταξίδι προς το Άαχεν, την Κολωνία και τις Βρυξέλλες, τη Φρανκφούρτη, το Παρίσι, το Λονδίνο, και νοτιότερα τμή ατα της Ευρώπης.

 Ο σιδηροδρομικός σταθμός τον Σεπτέμβριο του 2008

Ο Σαντιάγο Καλατράβα είπε: «Ήταν ο στόχος μου να δημιουργήσει μια υποδομή μεταφορών του 21ου αιώνα που όχι μόνο θα ενώνει τη Λιέγη με το υπόλοιπο της Ευρώπης, αλλά θα χρησιμεύει επίσης ως ένα σύμβολο της ανανέωσης της πόλης. Το πρόγραμμα, ως σύνολο, δημιουργεί μια νέα πύλη στη Λιέγη και επανεγκαθιδρύει μια σχέση με την πόλη».

 Το εσωτερικό του σταθμού Guillemins