Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Στουτγάρδης

 
Ένας έξοχος φουτουριστικός καθαρός από εκπομπές ρύπων Σιδηροδρομικός Σταθμός τρένων υψηλής ταχύτητας για τη Στουτγάρδη

Από την Bridgette Meinhold, 08/26/10 στον ιστοχώρο Inhabitat (http://www.inhabitat.com/)
Ingenhoven Architects: http://www.ingenhovenarchitects.com/
Μετάφραση-Προσαρμογή: Παγκαρλιώτας Κώστας

Αρχικά σχεδιασμένος το 2007, ο κύριος σταθμός της Στουτγάρδης, ήταν απίστευτα προνοητικός από την άποψη της βιώσιμης ανάπτυξης και των πράσινων μεταφορών. Τότε, η Στουτγάρδη και οι Deutsche Bahn (Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι) πραγματοποίησαν έναν αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για να σχεδιαστεί ένας νέος σταθμός που θα μπορούσε να εξυπηρετεί τα τρένα υψηλής ταχύτητας, και το μεγάλο βραβείο λήφθηκε από την Ingenhoven Architects, της οποίας το σχέδιο γύρισε τις γραμμές 90 βαθμοί και τις τοποθέτησε υπόγεια προκειμένου να δημιουργήσει ένα ογκώδες νέο πάρκο στο κέντρο της πόλης. Όσον αφορά την βιώσιμη ανάπτυξη, τεράστιοι φεγγίτες και φωταγωγοί πάνω στις υπόγειες γραμμές, και με τη χρήση φωτοβολταϊκών σε ένα κοντινό κτήριο, ολόκληρο το συγκρότημα είναι ουσιαστικά μηδενικό σε ρύπους.

 Η μεταφορά των γραμμών υπόγεια θα ελευθερώσει ένα μεγάλο χώρο στο κέντρο της πόλης που θα μετατραπεί σε δημόσιο πάρκο

Η Στουτγάρδη, μια σημαντική πόλη στο ευρωπαϊκό δίκτυο, είχε πρόβλημα γιατί η είσοδος και η έξοδος στον σταθμό γινόταν από μία γραμμή μόνο. Ο νέος σταθμός γυρίζει τις γραμμές κάθετα στις παλαιές, έτσι τα τραίνα μπορούν να περάσουν δια του σταθμού και όχι να περιμένουν έξω, γεγονός το οποίο είναι κρίσιμο για η γραμμή υψηλής ταχύτητας λειτουργεί αποτελεσματικά. Ο σταθμός είναι αυτήν την περίοδο υπό κατασκευή και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2016.

Ο παλαιός σταθμός κατέχει μία σημαντική ακίνητη περιουσία στο κέντρο πόλης και την περιόρισε στις σιδηροδρομικές γραμμές, αλλά ο νέος σταθμός θα ωθήσει τις διαδρομές 12 μέτρα κάτω από την επιφάνεια και θα ανοίξει το διάστημα για ένα τετράγωνο δημόσιο πάρκο 42.000 τετραγωνικών μέτρων. Το νέο αστικό πάρκο θα επεκταθεί επίσης στο παρακείμενο «Schlossgarten» ή τους κήπους κάστρων, οι οποίοι λειτουργούν ως πνεύμονες της πόλης για να παρέχουν ελεύθερο χρόνο και καθαρό αέρα.

Στη στέγη τα μεγάλα, κυκλικά «ελαφριά μάτια» θα χρησιμεύσουν ως φεγγίτες στο σταθμό που είναι από κάτω και τα λειτουργικά παράθυρα από κοινού με τους σωλήνες εξαερισμού θα εξαλείψουν την ανάγκη για το μηχανικό εξαερισμό. Η χρήση φυσικού φωτισμού και εξαερισμού ελαχιστοποιεί τις ενεργειακές ανάγκες για το σταθμό και ο πρόσθετος φωτισμός θα είναι ενεργειακά αποδοτικό και θα προβλεφθεί μέσω ενός φωτοβολταϊκού συστήματος στο υπάρχον βόρειο κτήριο σταθμού. Για να κατασκευαστεί ο υπόγειος σταθμός χρησιμοποιείται σκυρόδεμα το οποίο θα είναι χρωματισμένο με ελαφρά χρώματα προκειμένου να απεικονιστεί το φυσικό φως κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Αυτό το ολοκληρωμένο πρόγραμμα σχεδιάστηκε το 1997, πολύ πριν αρχίσει ο προβληματισμός για τη βιώσιμη αρχιτεκτονική, έτσι η έννοια των φωταγωγών και των σωλήνων εξαερισμού ήταν πραγματικά αρκετά καινοτόμος. Ο κύριος σταθμός της Στουτγάρδη είναι μέρος ενός μεγάλου προγράμματος σιδηροδρομικής ανακαίνισης, αποκαλούμενο Στουτγάρδη 21, η οποία περιλαμβάνει την αναδόμηση του σιδηροδρομικού κόμβου στη Στουτγάρδη και την κατασκευή μιας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας προς Wendlingen και Ulm και τη σύνδεση της με άλλους σημαντικούς ευρωπαϊκούς κόμβους γραμμών υψηλής ταχύτητας. Αυτό το πρόγραμμα έλαβε επίσης το χρυσό παγκόσμιο βραβείο Holcim το 2006 (πρόσθετες πληροφορίες στο http://www.holcimfoundation.org/Portals/1/docs/DE_booklet.pdf)

 Ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός ο οποίος αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2016, έχει υπογειοποιηθεί σε βάθος 12 μέτρων

 
 Οι σιδηροδρομικές γραμμές θα γίνουν κάθετες προς τις υπάρχουσες και θα πάνε κάτω από το τρέχον κύριο κτήριο του σταθμού, και με αυτό τον τρόπο νέος χώρος θα είναι διαθέσιμος για πρόσθετη ανάπτυξη.

 
 Ο νέος χώρος πάρκων θα επεκταθεί στους παρακείμενους κήπους Shlossgarten ή κήποι των κάστρων, οι οποίοι είναι σαν πράσινοι πνεύμονες για το κέντρο πόλεων.

 Αυτά τα ελαφριά μάτια έχουν λειτουργικά παράθυρα και λειτουργούν από κοινού με τους σωλήνες εξαερισμού για να φέρουν το φρέσκο αέρα στον υπόγειο χώρο του σταθμού, εξαλείφοντας την ανάγκη για το μηχανικό εξαερισμό

 Αυτή η κατά πλάτος τομή των γραμμών και της πλατφόρμας παρουσιάζει τους σωλήνες εξαερισμού και τα ελαφριά μάτια. Τη νύχτα θα παρουσιαστεί φωτισμός μέσω των σωλήνων.

 Αυτή η κατά μήκος τομή παρουσιάζει μια από τις κύριες εισόδους στο σιδηροδρομικό σταθμό σε σχέση στο υπάρχον κτήριο. Πρόσθετα περάσματα συνδέουν το σιδηροδρομικό σταθμό με το υπόγειο δίκτυο μετρό.

 Ο πρόσθετος χώρος πάρκων που θα δημιουργηθεί πάνω από το σταθμό θα ενδυναμώσει ενδεχομένως το κέντρο της πόλης

 Ο νέος σταθμός θα έχει 8 υπόγειες σιδηροδρομικές γραμμές που θα συνδέουν με το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας.

 Το πρόγραμμα από την Ingenhoven Architects κέρδισε το παγκόσμιο βραβείο Holcim το 2006. Σχεδιάστηκε αρχικά το 1997.

 Ο υπάρχων σταθμός της Στουτγάρδης έχει ένα δρόμο εισόδου και εξόδου αναγκάζοντας τα τρένα να γυρίσουν πίσω όταν φεύγουν.

Το έξυπνο σχέδιο του νέου σταθμού επιτρέπει στα τραίνα για να περάσουν μέσω της πόλης αποτελεσματικότερα.